Aanleiding
Tijdens corona vorig jaar, pakte iedereen zijn hobby’s weer op. En een van de meest populaire hobby’s, zijn toch wel Pokémon kaarten. In het tweede jaar van corona hadden we al snel onze Pokémon website opgezocht, maar we zochten een manier om snel veel goede content toe te voegen.
Al snel kwamen we bij de Pokémon API uit. Daar is een hoop bij mogelijk, maar wij wisten niet precies wat. Dus was het hoog tijd om Evert van Wij zijn Merlin te bellen.
Doelstellingen
De doelstelling van het implementeren van de API was vooral marketing gericht. We wilde in korte tijd veel goede content en we wilde op het gebied van Pokémon kaarten de beste worden in Nederland. Met de adviezen van het team van Wij zijn Merlin wisten we al snel wat mogelijk was.
We wilden op basis van onze SEO-proof URL structuur, de content van de API integreren binnen onze website, zodat we op alle series, sets en kaarten goed vindbaar zouden zijn.
Uitdagingen
Naast gek van Pokémon kaarten, zijn wij ook gek van SEO. Dus voor developers zijn we niet altijd de makkelijkste. Waar een developer links gaat, gaat wij vaak rechts of rechtdoor. Tijdens dit project hadden we allerlei voorwaarden. Denk aan de canonical, URL-structuur, interne links, etc. Aan al onze eisen kon het team van Wij zijn Merlin voldoen.
Daarnaast was ook alle beschikbare content in het Engels en soms op bepaalde plekken verstopt. We moesten dus rekening houden met allerlei variabelen en soms slimme oplossingen bedenken. Ook daar nam Evert vaak de lead in. We merkten echt de passie bij Wij Zijn Merlin.
Uitgevoerde werkzaamheden
Naast het uitdenken, meedenken en het doorvoeren van de feedback, zijn ze vooral bezig geweest met de implementatie van de Pokémon API binnen onze WordPress website. Elke kaart en elke serie/ set heeft een eigen URL gekregen.
Nadat de implementatie was gedaan hebben de toppers van Wij zijn Merlin nog wat extra wijzigingen doorgevoerd. Deze zaten niet bij de oorspronkelijk opdracht, maar toch kregen wij geen factuur. Dat vond ik ontzettend netjes.
Resultaten
Natuurlijk ben je wat geld kwijt voor de koppeling tussen de API en de website, maar als ik zie wat het resultaat is (40.000 tot 60.000 bezoekers per maand), dan was dat het meer dan waard. Op het gebied van Pokémon kaarten horen we nu bij de grootste van Nederland.
Als je ook maar iets Pokémon kaart gerelateerd op zoekt, dan zie je ons voorbij komen. Dan is natuurlijk te danken een de website, de SEO, maar ook absoluut door het werk van Wij Zijn Merlin.
Conclusies
Samenvattend heeft Wij zijn Merlin geweldig meegedacht en uitgevoerd. De samenwerking verliep prettig en onze verwachtingen zijn grandioos overtroffen. Een echte aanrader!
Interesse?
Wil jij gebruik maken van onze diensten? Of heb je een vraag? Onze specialisten staan je graag te woord.